Ett intressant fenomen som jag nog inte tidigare berört är att
en del besökare haft med sig böcker som de generöst donerat till
bokcaféet. Det handlar då inte om vilka böcker som helst (om det nu finns någon
sådan litterär kategori), utan om böcker med särskild betydelse för givarna,
titlar som hon/han anser bör finnas i bokcaféet därför att de har någon i
sammanhanget (resor, Österlen, Indien etc) viktig betydelse.
Sålunda kom min granne Gerd Almedal, lantbrukare och eldsjäl
i Rörums Byalag, med Börje Hanssens Åter till Österlen – en tidig
mikrohistoria. Agrar- och socialhistoriska texter i urval med en inledande
biografi av Anders Perlinge, Kungl Skogs-
och Lantbruksakademien, 2010. Den här boken är ett utomodentligt läsvärt komplement till
Börje Hanssens legendariska doktorsavhandling från 1952, Österlen, en klassiker i den provinsiella litteraturen men
också inom etnologin; den finns givetvis i Österlensamlingen.
Hanssen var en kontroversiell figur som röjde sig en egen väg i gränslandet mellan sociologi och
folklivsforskning, följaktligen betraktad med oblida ögon, rentav avfärdad och mobbad, av båda läger. Vilket ledde till att han under lång tid vände den akademiska
ankdammen ryggen, flyttade ut på landet och etablerade sig som hönsfarmare. Som
etnologistudent i Lund vid 60-talets slut läste jag honom med andakt, det gjorde vi alla. Han var en vetenskapsteoretisk nydanare, rentav Sveriges förste socialantropolog, dessutom var hans avhandling littterärt läsvärd. I den nya boken berättar Anders Perlinge om
Börje Hanssens fascinerande livsöde, och en samling av Hanssens "socialekologiska" artiklar publiceras .
Samlingen av litteratur om Österlenkonst har berikats med boken Erasmie – Med
ljuset som drivkraft, författad av Hans
Janstad och rikt illustrerad med reproduktioner av Torsten Erasmies målningar
från Vik, Sydfrankrike, Bretagne och New York. (Bilden ovan visar Vik i
vinterskrud.) Konstnären själv hade den med sig när han tittade in en av de första höstdagarna.
Erasmie, som i slutet av 70-talet plötsligt fick för sig att lämna tillvaron som produktchef i Malmö och utan
garantier resa till Frankrike för att börja måla, är en av de mer egensinniga
Österlenkonstnärerna. Jag har ibland tyckt att han exotiserat Österlen, att hustaken förfranskats och Hanöbukten blivit Medelhav. Men det
finns en sanning också i detta, och
Erasmies känsla för formen, byggnadernas och linjernas geometri, är osviklig; det
bekräftas av målningarna från Frankrike och av de mer sentida bilderna från New
York. Erasmieboken har sin givna plats i Österlenhyllan.
Tack Torsten och tack alla andra som försett Österlens Bokcafé med värdefulla
bokdonationer. Jag inser att ni är fler än vad jag kan notera på detta trots
allt begränsade utrymme. Låt mig bara exempelvis också nämna Lena Drameus-Åbergs bok Resa
hemma – en livsroman, Leif Malmströmers dokumentation från Vitemölla Möllingar Minns och Maura Dooleys diktsamling Att
kyssa en kvarleva (donerad av bokförläggaren Henrik Celander)
På tal om kvarlevor kan Österlens Bokcafé möjligen betecknas som en sådan, eller i varje fall som ett forum för kvarlevor i bokform, eller för den delen i mänsklig gestalt; snart framstår väl varje bokläsare som en kvarleva ... Och det
må vara hänt, jag kan leva med det. Det finns i själva verket rätt mycket från
förr som det vore både dumt och skamligt att ångra eller gräma sig över.
Vilket Jan David kanske skulle skriva under på, om han över huvudtaget någonsin skriver under något. Han är en osannolik kvarleva från
70-talet eller rentav det sena 60-talet, en sannskyldig hippiegestalt utstigen ur tidens
begränsningar, uppdykande ur ingenstans med sliten ryggsäck, lurvig afrofrisyr, glatt humör och otyglad
pratsamhet med totalpersperktiv på tillvaron och synpunkter på allt ifrån traktens blommor och
Skånetrafiken till indisk filosofi och de senaste striderna i Syrien.
Jan David är, inser jag plötsligt, just den Pan han skrev om
i boken han ger mig, ursprungligen utgiven 1988 tillsammans med Peter Glas på
lundaförlaget Bakhåll: Panisk antologi.
Det kom en ny upplaga 2001; jag kollar på nätet om den fortfarande finns att få
tag på. Jodå, Adlibris förser mig dessutom med ett innehållsreferat:
… en av Bakhålls märkligaste böcker, som länge varit
slutsåld och ofta efterfrågats. Panisk antologi är en bok om Pan, den skygga
uppenbarelsen som förmedlar mellan människa och Gud. Pan är också den samlande
symbolen för tillvaron som väsen, den tillvaro som människan betraktar och
försöker nå och förstå, och tyvärr ofta också bemästra, besegra, till och med
förstöra. I antiken var Pan den hastigt förbiilande skuggan i skogsbrynet som
plötsligt satte skräck i fåren. När hjorden skenade hade de fått syn på Pan,
därav ordet "panik". Pan finns i alla kulturer, en grön gestalt,
Näcken, Pan, Mescalito, trickstern. Han är en budbärare, som Merkurius i
antiken och i alkemin. Han är kvicksilvret, trollmetallen, nyckeln till
materien ...
Nu ska jag bara nämna en bok till: Richard de Burys Philobiblon, utgiven på svenska (övers Axel Nelson) i tusen ex av Sällskapet
Bokvännerna 1967. Det är en tidig urkund om boksamlande och
böckers värde (även rent ekonomiskt). Den utkom första gången 1473 i Köln,
tryckt efter äldre handskrifter. Tack till Sara Erlingdsdotter och Mikael
Edelstam som med särskild angelägenhet hänvisade mig som nybliven bokhandlare
till kapitlet ”Huru priset må bestämmas vid bokens inköp”:
Av det ovan sagda draga vi en slutsats, som är oss
täckelig, men vilken, efter vad vi tro, få kunna godtaga, nämligen den, att
dyrhet ingalunda bör avhålla någon från att köpa böcker, om han äger vad som
begäres för dem, så framt det icke gäller att sätta en gräns för försäljarens
snikenhet eller avvakta ett lägligare köptillfälle. Ty om visheten, som är en
oändlig skatt för människorna, allena sätter priset på böckerna och om
böckernas värde, såsom det föregående ger vid handen, är outsägligt, huru skall
ett köp, där man köper ett oändligt gott, kunna bevisas vara dyrt? För den
skull uppmanar oss mäniskornas sol Salomo att gärna köpa och ogärna sälja
böcker, Ordspr. 23. Köp sanningen, säger han, sälj icke visheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar