Hans Plogvall (1923–1986)
Utställning i Österlens Bokcafé 9–30 juli 2014
Österlens Bokcafé har via
mellanhänder fått en postum donation från majoren, resenären och författaren
Hans Plogvall (1923–1986) bestående av litteratur om Ladakh, Tibet och Indien,
diabilder och svartvita foton, kassetter med ljudupptagningar, tidningsartiklar
och föredragsmanus. Vi tackar Catarina Fogelberg, vars moster var gift med Hans
Plogvall, för att hon förmedlat donationen som nu införlivats med bokcaféets
samlingar.
Ett urval av Plogvalls foton, manuskript och böcker visas i bokcaféets galleri 9–30 juli 2014.
Hans Plogvall
på väg. Svajig repbro i Ladakh, ca 1980.
Hans Lennart Plogvall
var född 1923. Som föräldralös – ”hittebarn” som man säger i släkten –
adopterades han av bankkamreren Gösta Pettersson i Stockholm och tog sig sedan efternamnet
Plogvall. Han tog studenten 1941 och blev officersaspirant vid I4 med
officersexamen 1944. Han tjänstgjorde på 40-talet som löjtnant vid I17 och kom
1949 till Arméns Jägarskola i Kiruna, där han träffade sin blivande hustru
Ingrid Stein. Kapten vid I17 1957 och I19 1958, därefter aspirant vid
generalstabskåren. Detta enligt en gulnad kopia av Plogvalls tjänstgöringsintyg
som ingick i kvarlåtenskapen.
Det är nu,
1961, som han plötsligt tar ett steg åt sidan från den militära karriären och slår
in på en delvis annan bana i livet.
Under våren
studerar han vid Journalistinstitutet i Stockholm, och efter sommaren, i
augusti, ställs han ”till Förenta nationernas förfogande”, och reser till
Kashmir, befordrad till major, som FN-observatör med postering vid demarkationslinjen
mellan Indien och Pakistan. Han stannar drygt ett år, familjen följer med och
man bor i ett eget litet hus, Selima House, i utkanten av Srinagar: hustrun
Ingrid, sönerna Dag och Matts och dottern Sissi.
Ingrid
Plogvall med Sissi, Srinagar 1961.
Under vistelsen
i Kashmir skriver Plogvall ett ganska underhållande resebrev hem till
Officersförbundsbladet (8/1961) i vilket han berättar om sina uppgifter som
stridsdomare och redogör för ”frontlivet genom svenska glasögon”:
Den egentliga striden utkämpas vid en
postering, som hålls av den indiska polisen. Den indiska och den pakistanska
armén har nämligen inte lov att skjuta, inte på varann och inte att
överhuvudtaget skjuta inom 500 yards från demarkationslinjen. Men den indiska
polisen är civil. Det är också ortsbefolkningen, som mest är propakistansk och
inte gillar indisk polis. Följaktligen samlas de då och då och pepprar på polisposteringen
med gevär och maskingevär; dessa vapen får de tydligen låna av pakistanska
armén som fått dem från USA. Polisposteringen törs inte skjuta tillbaka annat
än i yttersta självförsvar, eftersom den befinner sig så nära demarkationslinjen,
att skotten kan flyga in på den pakistanska sidan.
Häromdan höll de på att skjuta i flera
timmar. FN har officiellt inget att göra med om civila roar sig med att skjuta
på varann, för FN är bara inblandat i stilleståndet mellan indiska och
pakistanska arméerna. Men elden var så intensiv, att jag kände mig manad att gå
fram för att avdöma striden i alla fall.
Det visade sig att civilbefolkningen låg i
en halvcirkel runt polisposteringen och sköt några salvor så där var femte
minut. Faktum var att de hade roat sig på detta sätt i flera dagar och även
nätter, med det resultatet att polisposteringen var den enda riktigt väl
nedgrävda ställning jag sett vid den här fronten. Den fredliga
civilbefolkningens eld gick därför några meter över huvudet på oss, när vi
bänkat oss i mässtältet i posteringen.
Där fanns trettiotre män, ett får och ett
dussintal höns. Några förluster hade inte inträffat än, men efter fyra dygns
beskjutning var besättningen uppenbarligen rätt trött på att leka måltavla utan
att få skjuta tillbaka. En gråsprängd Subadar Major (ungefär batch stf), en
sikh, tog emot oss, bjöd på te och stekta ägg och förevisade färska kulhål i
tälttaket. Hans ställföreträdare, en rund och glad gurkha, tog oss med runt och
pekade stolt men under iakttagande av icke oberättigad försiktighet ut fiendens
eldställningar samt ett hundratal kulhål.
Vi drack ur teet, tackade för oss och drog
oss under spridd beskjutning tillbaka från det troligen underligaste av alla
underliga krig som finns att se på jorden av idag.
I ett
rekommendationsbrev från United Nations Military Observer Group in India and
Pakistan daterat 25 februari 1963 får Major Sahib Plogvall följande vitsord av
sin chef R H Nimmo, Lieut-General, Chief Military Observer:
Major H L Plogvall, Royal Swedish Army, was
at his best in the field where he made some excellent cease-fire inspections
and investigations. His reports were concise and informative, and illustrated
by clear sketches and diagrams which were very useful. Physically fit and
energetic, he was one of the best and most enthusiastic walkers and
mountain-climbers to have served in this mission. He contributed his full share
towards keeping the peace in Kashmir.
Möjligen gjorde
Plogvall FN-tjänst även på Cypern, det är lite oklart. Men det var skrivandet
och resandet som tog över, och vistelsen i Kashmir hade gjort honom intresserad
och fascinerad av Himalayaområdet, i synnerhet Ladakhs undangömda dalar och den
tibetanska, buddhistiska kultur som överlevt där efter den kinesiska
ockupationen av själva Tibet på 50-talet.
Hans Plogvall
blev journalist. Han frilansade med kåserier (om boxern Ajax och annat) och
researtiklar i olika tidningar och tidskrifter, bland annat Se och Lektyr. Han
recenserade reseskildringar och böcker om Indien. Han reste i Mellanöstern och
Egypten och höll föredrag om sina resor. Han gav ut boken Kashmirkonflikten, 1965 (ny upplaga 1966), en skrift i
Utrikespolitiska institutets serie Världspolitikens dagsfrågor.
Hans
Plogvall: Kashmirkonflikten (1965).
Ungefär vid den
tiden blev han också fast anställd på Svenska Dagbladet som expert på
internationell militärstrategi eller någonting i den stilen och medverkade
under kommande år med åtskilliga artiklar om svensk och europeisk försvarspolitik,
internationella konflikter och krig. När han emellanåt skrev också kåserier i
Svenska Dagbladet undertecknades de med signaturen Gall. Han umgicks med
Tecknar-Anders, Anders Andersö, som också jobbade på Svenska Dagbladet; de
bodde grannar i Ålsten, Bromma. Till vänkretsen i Ålsten hörde också Jan Wirgin,
chef för Östasiatiska museet.
Från 1972
övergick Plogvall till att arbeta som frilans igen och publicerade sig lite
varstans med artiklar inom samma ämnesområde som tidigare, fast kanske mer
vinklat, med skarpare engagemang. Jag har bland annat läst en ganska kritisk
analys av USA:s bomboffensiv mot Hanoi julen 1972, i Barometern 2 januari 1973:
”Svensk militär om Vietnam-kriget: Totalbombning drabbar mest civila!”
Men han kommenterade
också annat, gärna en smula udda företeelser med anknytning till Indien och
Kashmir. Han skrev om den förste svensken som kom till Ladakh; det var inte
Sven Hedin utan Cesar von Düben, redan 1856. Och om den förste dansken, en viss
Polycarpus Lindqvist, som cyklade hela vägen genom Asien från Köpenhamn 1930 men
insjuknade och dog i Kargil på vägen till Leh; Plogvall hade rentav träffat mannen
som köpte Lindqvists cykel.
Han fördjupade
sig också i de seglivade föreställningarna om att Jesus efter uppståndelsen skulle
ha färdats till Srinagar, där hans grav fortfarande kan beskådas, vårdad av
Ahmadiyya-sekten. En annan uppgift som han försökte belägga var ryktena om att Jean
Baptiste Bernadotte, sedermera Sveriges kung Karl XIV Johan, i sin ungdom ingått
i en fransk truppstyrka, Regiment d’Aquitaine, som 1783 skickades till Indien,
och under en tid varit krigsfånge hos 24th Bengal Infantry; artikeln, skriven
tillsammans med vännen Ashok Nath, en indisk officer, publicerades i magasinet ”7
dagar” 29 oktober 1982.
Under 70-talet började
Hans Plogvall ordna gruppresor till Indien på egen hand. Längre fram anlitades han
av olika researrangörer som reseledare till Indien (”Gyllene triangeln” och
andra rundturer) och Himalayaländerna: Ladakh, Nepal, Sikkim. Han ledde de
första svenska gruppresorna någonsin till Ladakh och Sikkim.
Gruppresorna gjorde
att han utan kostnad kunde ta sig till många platser dit han ville komma. Han
tycks också ha trivts utmärkt i rollen som reseledare och guide, och de tidvis besvärliga
strapatserna på vägarna i Ladakh i form av jordskred och kapsejsade bussar tog
han med en klackspark; man får hoppas att han fick även sina resenärer att göra
det. På senare år lade han sig till med ett närmast kolonialt utseende, som
vore han en överlevare från britternas tid, och uppträdde under resorna i khakishorts
och borstiga grå mustascher.
I synnerhet var
det Ladakh som lockade honom, och förstås den tidigare helt isolerade
Zanskar-dalen, dit han tog sig strax efter att området öppnats för besökare. (Också
Ladakh hade fram till slutet av 70-talet var stängt.) Till Zanskar kom han
några få år efter den förste västerländske resenären i området, Michel Peissel,
som skrev boken Zanskar. The Hidden
Kingdom, 1979. Plogvall besökte bland annat den skröplige gamle kungen av
Zangla, porträtterad av Peissel, och lät sig fotograferas med honom i hans
anspråkslösa ”palats”.
Hans Plogvall
och kungen av Zangla, Zanskar 1981.
Under årens
lopp skulle Hans Plogvall organisera och leda sammanlagt ett trettiotal svenska
gruppresor till Indien och Ladakh. Från och med 1972 besökte han Indien 3–4
gånger varje år. Han ledde också studiecirklar om Indien och ställde sitt
omfattande bibliotek (det som nu donerats) till kursdeltagarnas förfogande. Som
grundbok i studiecirkeln ”En resa till Indien” 1985 användes den då nyutkomna antologin
Indien. En handbok, i vilken lustigt
nog både Plogvall och jag medverkade, han om Kashmir, jag om Ladakh.
Efterhand
byggde han upp personliga kontaktnät och kunde därigenom erbjuda sina resenärer
exklusiva upplevelser och unik information. I Ladakh gällde det de berömda dansföreställningarna
i Hemisklostret men också sammanträffanden med tibetanska flyktingar i
Choklamsur utanför Leh och informella möten med svenskan Helena Norberg-Hodge
som arbetade med solenergi och andra ekologiska och sociala projekt
(International Society for Ecology and Culture). För att formalisera
kontakterna grundade Plogvall organisationen Swedish Himalayan Institute, men
den bestod nog mest av honom själv.
Han
fotograferade mycket på sina resor, både diabilder och svartvita foton, och
kunde ibland fånga fina ögonblicksbilder och porträtt. Hans bästa bilder är
från de buddhistiska klostren i Ladakh: byggnader, interiörer, människor.
Dansare med märkliga masker, trummande munkar i röda klädnader, fromma gummor med
sammanförda händer och unga kvinnor med långa tjocka flätor och svarta mössor
överströdda med ljusblå turkosstenar.
Lamayuru, ett av de största klostren i Ladakh.
Maskdans i
Hemisklostret, Ladakh.
Alchiklostret,
Ladakh, juni 1978.
Hans Plogvall översatte flera böcker i försvarspolitiska ämnen, däribland två böcker av Nigel Calder, Fred eller förintelse, 1968, och Teknopolis, 1970, och Steven Roses Kemisk och biologisk krigföring, 1970.
Han var intresserad av blommor och fotograferade näckrosor, lotusblommor och blå vallmo i Kashmir. Han var också, liksom hustrun Ingrid, intresserad av konst, indisk och tibetansk men även västerländsk, vilket avspeglas i hans boksamling.
Hans Plogvall dog 1986.
Tomas Löfström
Österlens
Bokcafé
Grönalund
Rörum, 2014
SvaraRaderaSkönhetsprodukter och kroppsbehandlingar
Please Click Above Link here & Get information about Skönhetsprodukter och kroppsbehandlingar.