torsdag 28 juni 2012

Böcker, tavlor och kaffe


Interiör från bokcaféet. Bortom antikvariatsbordet och Österlenvykorten syns reseskildringssamlingen.  

Midsommar har kommit och gått. Det har regnat, jag har varit en runda i Stockholm. De rödlila rosorna på busken vid porten (Rose de Resht) hänger tunga efter regnet. Gräset har vuxit och jag har kört den gamla Klippon kring stallet och neråt backen. 

Arbetet med bokcaféet fortskrider. Bokhyllorna börjar bli fulla. Alla reseskildringarna har nu flyttats ner från vinden. 

När jag sorterade dem visade det sig att jag i många fall införskaffat samma titel två gånger eftersom jag glömt att jag redan hade den. Så kan det gå när man inte har ordning på sina boksamlingar. Fördelen är att jag nu kan överföra en hel del reseskildringsdubletter till antikvariatshyllan. Den är tills vidare helt kaotisk och de flesta böckerna där har inte fått priser, det får väl bli en förhandlingsfråga om och när det dyker upp köpare.

Pocketbokstrappan. I bakgrunden t v indisk litteratur, t h en dansmask av trä  från Nepal.

Några böcker har fått en alldeles egen placering, nämligen pocketböckerna, som visade sig passa precis på trappstegen i den gamla trätrappan upp till loftet.

Mycket återstår att göra, det handlar ju inte bara om böcker. 

Tanken är att målningar av ett antal konstnärer från Österlen ska hänga på väggarna när bokcaféet öppnar. Hängningen har inte börjat men jag håller på att placera ut tavlorna på golvet utmed väggarna för att se var och hur de fungerar bäst.

Tre målningar  av Helge Kemner. Kemner illustrerade Theodor Tufvessons vägvisare "Tomelilla-Österlen" 1928.

Och så är det kaffet och kakorna. I köksavdelningen bunkrar jag upp med papperstallrikar och muggar. Kaffebryggare testas, kaffe avsmakas, drycker ska inköpas (äppelmust och annat), wienerbröd från Mellbybagaren kommer att finnas på disken.

Alltså: välkomna, förhoppningsvis från och med lördag 7 juli.

Skylt ska tillverkas och placeras nere vid väg 9. Ordentlig vägbeskrivning följer. 

Kaffekopp från café på Skomakaregatan i Lund, nedlagt i slutet av 60-talet. Delar av servisen finns på Österlens Bokcafé.

1 kommentar:

  1. Gud va fint! Allt! Det ska bli så roligt att besöka!

    SvaraRadera