Jag
hittar den på Myrorna i Stockholm, den blir min för en femma: Arne Hirdmans
resebok Med äventyret i ryggsäcken.
Utgivningsår: 1954. Förlag: Folket i Bild. Omslag: Erik Prytz.
Så
här skriver Hirdman:
”Det
här är berättelsen om hur jag som vuxen förverkligade en barndomsdröm. Drömmen
om De Vilda Indianerna, Kanotfärden Genom Djungeln, Marschen Genom Öknen och
Klättring Ovan Molnen. Jag reste med en ryggsäck som enda bagage, utan resrutt,
med slumpen som kompass och nyfikenheten som karta.”
Han
hade arbetat sig över Atlanten som motorelev på M/S Wilhelmina. Från Belem på
brasilianska kusten for han vidare uppför Amazonas med flodbåt. Tillsammans med
krokodiljägare och gummipatroner fortsatte han i skrangliga kanoter till de
”vilda” chacobosindianernas land långt inne i regnskogsdjungeln vid
Benecitofloden på gränsen till Bolivia. På ett foto står han tillsammans med en
av sina indiankompisar. Bildtext: ”Jaktkamraten Maros bastskjorta var lika
skrynklig som min khaki.”
Hirdman
”försvann” i djungeln, efterlystes av skärrade släktingar och förorsakade
värsta massmediadrevet innan han till sist dök upp i Sao Paolo och kunde
dementera de förhastade dödsrunorna med en nonchalant klackspark.
Varefter
han begav sig till Afrika som han genomluffade från Dakar via Kongo till Kairo,
vilket skildras i bokens andra del.
Han
hade, som det heter på bokens baksida, ”gått köksvägen dit där andra kommit med
expeditioner – eller dit ingen kommit alls före honom”.
Hirdmans
resebok är en tidstypisk jag-var-där-berättelse i vilken hjälten/författaren
skroderar om sina irrfärder, förmedlar mer eller mindre fördomsfulla inblickar
i infödingarnas märkvärdiga tillvaro och förvandlar strapatserna till
underhållning för det svenska folkhemmets länstolsresenärer. Kanske handlar den
i själva verket om hur vi försökte förstå världen för femtio år sedan.
Arne
Hirdman (1914–1995) var fil mag, sportjournalist och reklambyråskribent. Han
hade debuterat som poet 1939 med Drömmen behåller du. Han hade utgivit en samling Aforismer av vilka några med tiden skulle bli bevingade, till
exempel ”Åsikter är som spikar, lätta att slå i men svåra att dra ur” eller
”Det finns saker som man måste vara fackman för att inte förstå”. Han hade
också skrivit en biografi om den danske författaren Johannes V Jensen, han som
skrev romanserien Den lange Rejse,
och en bok om böcker, Alla tiders folkböcker: ett bidrag till den billiga
bokens historia.
Ett
ganska spretigt författarskap får man nog säga.
Med
äventyret i ryggsäcken, en sällsynt
lyckad titel för övrigt, följdes av en rad böcker om Israel, Libanon, Rhodos,
Tunisien och Kreta, där Arne Hirdman och hans emellanåt medförfattande hustru
Vivi bodde en tid. Samt bland annat en diktsvit betitlad Döden i Bagdad, tonsatt av Gunnar Hahn. Hirdmans sista bok Olympia
– lek på liv och död handlade om de
olympiska spelen.
Men
för mig kommer Hirdman alltid att vara förknippad med en bok han inte skrivit
själv. Den heter En gyllene bok om vår jord och kom ut samma år som ”ryggsäcksboken” och på
samma förlag.
Denna
till sitt ursprung amerikanska ”världsgeografi för yngre och äldre”, en
kolorerad bildbok i stort format med välskrivna texter av Elsa Jane Werner och
underbart spännande färgteckningar av Cornelius de Witt, är nog faktiskt
fortfarande, trots de dryga femtio år den har på nacken, den bästa introduktion
till världen och geografin man kan sätta i händerna på nyfikna barn.
Det
var Arne Hirdman som svarade för bearbetningen av Olof Sundströms översättning.
Som sakkunnig expert medverkade dessutom Carl Skottsberg, känd
botanikprofessor, som gjort äventyrliga forskningsfärder till Patagonien,
Påskön och Juan Fernandez och skrivit Till Robinson-ön och världens ände.
Jag
älskade En gyllene bok om vår jord
och läste den som barn från pärm till pärm, gång på gång. Den lärde mig
upptäcka världen, se den, förstå den, hur vacker den var, hur rik och
skiftande, från Tibets bergstoppar till Balis palmskuggade stränder.
Texten
hade stora bokstäver och ett alldeles särskilt tonfall, lockande och lustfyllt.
Till en början var det ändå bilderna som grep mig starkast, fotografiskt
realistiska men i en driven personlig stil, fyllda av detaljer som gjorde att
de etsade sig fast. Som den vars bildtext lydde: ”En tornado.” En familj
någonstans i Mellanvästern tar skydd i jordkällaren när virvelvinden närmar
sig. Antagligen räddas också hunden. Och hönsen? Kanske. Allt annat,
leksakerna, solrosorna, det skröpliga trähuset, ska oundvikligen ödeläggas.
Nu
vänder jag åter bladen och erfar känslorna de förmedlade, bokens doft (papper,
klister, trycksvärta) som blev världens, textens och bildernas formspråk,
euforin inför vidden och mångfalden, kartorna, kontinenterna, klimaten,
monsunregn och vintersnö, solens glödande strålar, jordekorren som tittar upp
ur sin håla, den japanska körsbärsträdgården, nomaderna på väg genom öknen.
Där
någonstans började min egen barndomsdröm, Drömmen om Den Stora Världen och Den
Långa Resan, säkert inte olik den Arne Hirdman förverkligade som vuxen när han
gav sig av ”med slumpen som kompass och nyfikenheten som karta”.
Jag var 17 år 1954 när jag läste Med äventyret i ryggsäcken, slukade den, läste andra böcker om Amazonia, reste slutligen dit 2003, naturligtvis på egen hand! fortfarande en upplevelse! en av mina bästa resor!
SvaraRaderaFlyg till Sao Paulo, 6 veckor senare tillbaka från Lima. Hittade buss till Belem, 48 timmar.
Santarem, båt till Manaus. Slutligen till Lima,